16-05-2012

Boekhandel van der Velde
Kruizebroederstr 36, Sneek (klik voor route)
Aanvang 20.15 uur
Toegang € 9 donateurs € 5

Thomas Rosenboom

Na zijn middelbare school in Arnhem studeerde Antonius Henricus (Thomas) Rosenboom (1956) drie jaar psychologie in Nijmegen. Daarna stapte hij over op de studie Nederlands in Amsterdam, die hij in 1983 cum laude afrondde. Als schrijver debuteerde hij in 1982 met de novelle Bedenkingen in het literaire tijdschrift De Revisor. In 1983 volgde de verhalenbundel De mensen thuis waarmee hij direct twee literair prijzen won. In 1985 kwam zijn eerste roman Vriend van verdienste, een thriller. Zowel voor zijn roman Gewassen Vlees, als voor de roman Publieke Werken ontving Thomas Rosenboom de Libris literatuurprijs.

In Publieke werken beschrijft Rosenboom het leven van de Drentse apotheker Anijs en zijn Amsterdamse neef de vioolbouwer Vedder. De roman speelt in de 80-er jaren van de 19e eeuw, deels tegen het decor van de veenkoloniƫn rond Hoogeveen en deels tegen de achtergrond van de bouw van het Victoria Hotel en het tegenovergelegen Station Amsterdam Centraal. Deze bekendste roman van Rosenboom werd in het Duits vertaald (Neue Zeiten) en in het Deens. Vertalingen in het Frans, Spaans, Hongaars en Slowaaks zijn in voorbereiding.

Rosenbooms boeken spelen zich af in het verleden, maar de personages hebben universele karaktertrekken, zoals: trots, eerzucht, koppigheid, eerlijkheid, drang naar sociale erkenning. Realistische elementen zijn belangrijk in zijn werk. Zijn personages en hun omstandigheden passen nauwkeurig binnen de historische context van het verhaal. Dat vergt van de schrijver een precieze documentatie. Rosenboom beschouwt die documentatieperiode als een essentiƫle fase binnen het schrijfproces

Thomas Rosenboom schreef in 2004 het Boekenweekgeschenk Spitzen in het kader van de 69e editie van de Boekenweek. Zijn laatste roman tot nu toe is Zoete mond (2009).

Naast zijn werk als schrijver gaf hij enige tijd les aan de universiteit van Michigan en verzorgde hij in Amsterdam cursussen prozaschrijven.
(foto: Leo van der Noort)