22-10-2012

Atrium Centrum voor de Kunsten
Oud Kerkhof 11, Sneek (klik voor route)
Toegang € 13,- donateurs € 9,-

Adriaan van Dis

Adriaan van Dis (1946) is behalve schrijver ook televisiepresentator en een bekende tv-persoonlijkheid. Adriaan groeide op in Bergen aan Zee, te midden van halfzussen en ouders met een Indische (oorlogs-) geschiedenis. Zijn vader was een Indische Nederlander die op Sumatra door de Japanners tewerkgesteld werd aan één van de zogenaamde ‘dodenspoorwegen’. Zijn moeder had ook in een interneringskamp gezeten, samen met drie dochters uit een huwelijk met een door de Japanners vermoorde KNIL-militair. Adriaan, na de oorlog in Nederland geboren, was als het enige blanke kind en zonder eigen Indische geschiedenis in dit gezin een buitenstaander.

Al tijdens zijn studie Neerlandistiek publiceerde Van Dis bij NRC Handelsblad, waar hij later redacteur werd. Hij debuteerde in 1983 met de novelle Nathan Sid, die hem het Gouden Ezelsoor opleverde, de prijs voor het best verkochte literaire debuut. In de beginjaren negentig schreef hij veelal reisliteratuur, waaronder Het beloofde land, In Afrika, en Waar twee olifanten vechten. In 1994 verscheen de uiterst succesvolle roman Indische duinen, over een in Nederland geboren zoon van een Indische familie die wordt opgevoed in de sfeer van verzwegen leed. Dit boek werd bekroond met de Gouden Uil en de Trouw Publieksprijs en genomineerd voor de Libris-prijs, en de AKO-prijs. Er volgde een heel oeuvre van romans, novelles, verhalen, essays, poëzie en toneel. Veel geprezen is zijn roman Familieziek (2002). Eén van zijn laatste publicaties is de roman Tikkop (2010), een sociaal drama in Zuid Afrika.

Van Dis is natuurlijk ook bekend van zijn televisieoptredens. In 1983 debuteerde hij als televisiepresentator en kreeg hij landelijke bekendheid door zijn literaire praatprogramma Hier is... Adriaan van Dis, in 1986 bekroond met de Zilveren Nipkowschijf. De laatste uitzending was op 3 mei 1992. Van 1999 tot 2002 keerde hij terug op televisie voor vier seizoenen Zomergasten. In augustus 2012 was hij zelf Zomergast. Voor televisie maakte hij documentaireseries over Zuid Afrika (2008) en Indonesië (2012). Tevens is Van Dis regelmatig tafelgast bij De Wereld Draait Door.