21-11-2012

De Daaldersplaats
Stationsstraat 66, Sneek (klik voor route)
Aanvang 20.15 uur
Toegang € 10,- donateurs € 6,-

P.F. Thomése

P.F. (Pieter Frans) Thomése (1958) onderhoudt een bijzondere vriendschap met (zijn favoriete romanpersonage) J. Kessels. Deze Kessels houdt van country & westernmuziek, sigaretten en bier. Vanaf zijn verschijning in de literatuur raken J. Kessels en zijn schepper verzeild in de meest penibele situaties, op weg naar het graf van Hank Williams in Alabama of op de Reeperbahn in Sankt-Pauli, de uitgewoonde Hamburgse hoerenbuurt. De avonturen van de vrienden zijn te lezen in J. Kessels, The Novel (2009).

Thomése studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en werkte een tijdlang als redacteur en verslaggever bij het Eindhovens Dagblad. Daarna schrijft Thomése voor het weekblad De Tijd en levert hij bijdragen voor NRC Handelsblad, enkele regionale dagbladen en Vrij Nederland. Van januari 1998 tot april 2001 was Thomése redacteur van literair tijdschrift De Revisor.

In 1990 maakt Thomése zijn literair debuut in boekvorm met de verhalenbundel Zuidland. Hij ontvangt hiervoor prompt de AKO Literatuurprijs. In september 2007 verscheen zijn roman Vladiwostok! over het “politieke bedrijf ” in Den Haag, de media en andere valkuilen. Het is een satirische roman, die de mannetjesmakerij in de politiek aan de kaak stelt. Een jaar later werd de bundel Nergensman Autobiografieën genomineerd voor de Gouden Uil 2009.

In 2011 werd zijn roman De weldoener genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. Het boek samengevat in één zin: man redt meisje en besluit haar te houden. Zijn grote internationale doorbraak beleefde Thomése met Schaduwkind (2003), dat in 20 landen werd uitgebracht.