23-01-2013

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)
Toegang € 10,- donateurs € 6,-

Esther Gerritsen

Esther Gerritsen (1972) debuteerde in 2000 met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn en werd direct gezien als een van de grote jonge literaire talenten. Met de twee romans die daarop volgden, Tussen Een Persoon en Normale dagen, bevestigde Gerritsen de verwachtingen. In 2008 verscheen haar derde, alom geprezen roman De kleine miezerige god, in 2010 gevolgd door Superduif. Gerritsen is tevens columnist voor de VPRO Gids.

Gerritsen groeide op in de plaats Gendt bij Nijmegen en studeerde Dramaschrijven en Literaire vorming aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Aanvankelijk schreef zij voornamelijk voor toneel, waarvoor ze diverse prijzen ontving. Vanaf 2007 is ze zich vooral gaan toeleggen op proza.

Over haar roman Normale dagen zei Esther Gerritsen: “Ik had tot voor kort een grote fascinatie voor gekken. Ik heb geen beter woord voor ze. Gekken, alcoholisten, mensen die geen maat kunnen houden. Ik beschreef graag gedrag dat niet kon stoppen, gedachten die niet konden stoppen. Dat wat zich herhaalt. Niet hoe mensen veranderen, maar hoe ze hun gedrag in stand houden. Investeren in stilstand.”

In de korte roman Superduif volgen we het dertienjarige meisje Bonnie, ongelukkig, eenzaam en onzeker over zichzelf. Als ze ’s ochtends gewekt wordt door haar moeder, begint ze te schreeuwen en smeekt ze om te mogen blijven liggen. Vanaf dit vreemde begin van de roman wordt de lezer meegesleurd in de gedachtegang van Bonnie; de gekke dingen die erop volgen ga je vanuit haar gestoorde perspectief bekijken en bijna even normaal vinden als zij ze zelf ervaart. “Het is die wisselwerking tussen gek en gewoon die de kracht vormt van Superduif, een beklemmende roman waarin de schrijfster in onbevangen, heldere zinnen duistere onderstromen naar boven haalt.” Aldus het Juryrapport van de Libris Literatuurprijs.