13-03-2013
Margriet de Moor

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)
Aanvang 20.15 uur
Toegang € 10,- donateurs € 6,-

Margriet de Moor

Margriet de Moor (1941) is zangeres, pianist, maar vooral schrijver van verhalen, romans en essays. Zij is bekend om haar esthetische verhalen met dubbele betekenislagen, waarin ze speelt met literaire motieven en het wezen van de schoonheid in kunst en muziek onderzoekt, terwijl raadsels onopgelost blijven.

Margaretha Maria Antonetta Neefjes (dochter in een katholiek gezin met 10 kinderen) bezocht na de ULO en de HBS het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze eerst piano maar later solozang studeerde. Daarna studeerde zij in Amsterdam kunstgeschiedenis en archeologie en gaf ze pianoles. Met haar man (beeldhouwer Heppe de Moor) begon ze in 1984 in ‘s-Graveland een kunstenaarssalon. Uit het huwelijk met Heppe kwamen twee dochters voort: schrijfster Marente en beeldend kunstenaar Lara.

Na een mislukte poging tot het schrijven van een roman resulteerde dit in 1988 in de verhalenbundel Op de rug gezien, die prompt genomineerd werd voor de AKO Literatuurprijs 1989 en bekroond werd met het Gouden Ezelsoor voor het best verkochte debuut. Haar roman Eerst grijs dan wit dan blauw (1991) leverde haar de AKO Literatuurprijs op. Bekend is ook haar roman Kreutzersonate (2001). Haar laatste publicatie tot nu toe is De schilder en het meisje (roman, 2010)

Voor beginnende schrijvers heeft ze de goede raad (geuit in het Algemeen Dagblad van 8 februari 1990): “Zie het luchtig, beschouw het als een mengeling van luchtigheid en ernst, en begin nooit met iets uit je eigen leven te beschrijven.” Alleen al daarmee onderscheidt ze zich van een groot deel van de naoorlogse Nederlandstalige schrijvers.

Gerard Reve beschouwt ze als haar favoriete Nederlandse auteur, vooral om zijn stilistisch vermogen.