15-05-2013

Boekhandel van der Velde
Kruizebroederstr 36, Sneek (klik voor route)
Aanvang 20.15 uur
Toegang € 10,- donateurs € 6,-

Peter Buwalda

“Buwalda dendert de Nederlandse letteren in.” Aldus kopte het Limburgs Dagblad na het romandebuut van Peter Buwalda (Brussel, 1972), Bonita Avenue (2010). Zijn debuut was inderdaad overweldigend en maakte in alle media louter jubelende superlatieven los. “Buwalda behoort tot de zeldzame schrijvers die met hun eerste roman al helemaal raak schieten. Verbluffend.” Schreef de altijd toch wat zuinige Volkskrant.

Peter Buwalda was journalist en redacteur bij verschillende uitgeverijen en mede- oprichter van het literaire poptijdschrift Wah-Wah. Ook schreef hij verhalen en essays voor onder andere De Gids, Vrij Nederland, Bunker Hill en Hollands Maandblad. In september 2010 debuteerde hij dus met de roman Bonita Avenue, dat naast de genoemde prachtige ontvangst ook een besteller werd. Het boek gaat onder meer over een familiedrama en de vuurwerkramp in Enschede. Het werd bekroond met de Academica Debutantenprijs, de Selexyz Debuutprijs en de Tzumprijs en werd genomineerd voor maar liefst negen prijzen waaronder de AKO Literatuurprijs, de Libris Literatuur Prijs, de NS Publieksprijs en De Gouden Strop 2011. De vertaalrechten werden verkocht aan o.a. Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk.

“Buwalda is een meeslepend en beeldend verteller, en slaagt erin het even actuele als delicate thema van de familiale des- integratie zo neer te zetten dat je van louter spanning en afgrijzen aan je lectuur vastgenageld blijft” (Financiële Dagblad).

Bonita Avenue kwam tevens in het nieuws door een mysterieuze “boekenverscheurder” die in boekhandels in Utrecht, Leiden en Oegstgeest exemplaren van het boek vernielde. Zijn motief was onduidelijk. Later heeft hij zijn excuses aangeboden en de getroffen boekhandels schadeloos gesteld.