18-01-2012

De Daaldersplaats
Stationsstraat 66, Sneek (klik voor route)
Aanvang 20.15 uur
Toegang € 9 donateurs € 5

Gerbrand Bakker

Gerbrand Bakker (1962) groeide op als boerenzoon in Wieringerwaard. Na zijn studie Nederlands was van een tijd lang ondertitelvertaler (vooral van natuurfilms) en liet hij zich in 2003 omscholen tot hovenier. Eind jaren 90 besloot hij zijn kennis op het gebied van historische taalkunde te gebruiken voor een verklarend jeugd-woordenboek: Het Etymologisch Woordenboek voor Beginners (2 delen). In 1999 volgde de jeugdroman Perenbomen bloeien wit. Het boek was vooral in Duitsland een groot succes.

Pas in 2006 verscheen zijn volwassen prozadebuut: de roman Boven is het stil waarvan de openingszin "Ik heb vader naar boven gedaan" nu al klassiek is. Met het manuscript moest Bakker lang leuren, maar het boek werd een groot succes. De roman over de zwijgzame boerenzoon Helmer die zijn vader naar boven doet, werd genomineerd voor enkele literaire prijzen, waaronder de Libris Literatuurprijs, en bekroond met het Gouden Ezelsoor en de Debutantenprijs. Ook vielen hem buitenlandse literaire prijzen ten deel. Intussen zijn de vertaalrechten voor deze oer-Hollandse roman aan negen landen verkocht, waaronder Korea en Turkije.

In 2009 verschenen Ezel, schaap en tureluur en Juni, volgens Gerbrand Bakker zelf: "een boek over feest en dood, kermis en ellende, draaimolens en begraafplaats-gereedschappenhuisjes". Een jaar later volgde zijn roman De omweg. "Tegen die oppervlakkige geest des tijds tekent Bakker met De omweg stil protest aan. En stelt er overtuigend iets tegenover: bewustwording van de universele krachten van het bestaan." Aldus Rob Schouten in Trouw (25 september 2010).In 2011 verschenen van zijn hand Populierensap. Een bomendagboek en Gras, om languit op te liggen.

Gerbrand Bakker is tevens schaatsinstructeur en sinds september 2007 vaste columnist bij De Groene Amsterdammer.

Liefhebbers van literair dineren kunnen voorafgaand aan deze bijeenkomst een driegangen menu gebruiken in De Daaldersplaats, voor slechts € 17,50. Indien u hier gebruik van wenst te maken, dan graag bij uw reservering melden.

(foto: Ella Tilgenkamp)