16-10-2013
Oek de Jong

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)
Aanvang uur

Oek de Jong

Opwaaiende zomerjurken is - meer dan een romantitel - een begrip in het Nederlandse taalgebied. Oebele Klaas Anne (Oek) de Jong (Breda, 4 oktober 1952) schreef de roman in 1979, en deze betekende zijn doorbraak als schrijver. Vier jaar eerder debuteerde hij met het verhaal De onbeweeglijke in het Hollands Maandblad.

Oek de Jong is de schrijver van een klein, maar hoogwaardig oeuvre van romans, verhalen en essays. Zijn bekendste boeken zijn, naast Opwaaiende zomerjurken, de romans Cirkel in het gras en Hokwerda’s kind. Zijn werk is in negen landen vertaald en bekroond met de Reina Prinsen Geerligsprijs, Bordewijkprijs en Busket Huetprijs. Ook waren er nominaties voor de Librisprijs en de Gouden Uil. Zijn jeugd bracht Oek onder meer door in Dokkum en Goes; verhuizingen die hem het gehele land deden doorkruisen en een gevoel van vervreemding achterlieten. Hij studeerde kunstgeschiedenis in Amsterdam.

Onlangs verscheen Pier en oceaan, (2012) zijn meest ambitieuze roman tot nu toe. In de vuistdikke kroniek beschrijft Oek de Jong de geschiedenis van Abel Roorda, zijn ouders en grootouders én de grote verandering die Nederland onderging in de periode tussen de Hongerwinter van 1944 en de komst van de grote welvaart in de jaren zestig. De roman speelt zich af in Amsterdam en op het Friese en Zeeuwse platteland, destijds nog de ‘diepe provincie’. De aangrijpende huwelijksscènes van Abels vader en moeder tonen de liefde in een verdwenen tijd. Ook is Pier en oceaan een roman van het Hollandse water: van roerloze veenplassen tot de zee die door de paalhoofden op de Zeeuwse stranden stuift. De schrijver zelf noemt deze roman,waaraan hij ruim acht jaar werkte, zijn magnum opus.

“Het is indrukwekkend hoe Oek de Jong 800 pagina’s lang de aandacht van de lezer gevangen weet te houden met een verhaal waarin niets wereldschokkends gebeurt. Dat kenmerkt een groot schrijver.” Aldus het juryrapport van de Libris Literatuurprijs.