19-11-2013

De Daaldersplaats
Stationsstraat 66, Sneek (klik voor route)

Auke Hulst

Auke Anthony Hulst (1975) groeide op in het gehucht Denemarken, nabij Slochteren. Hij studeerde Audiovisuele Kunst aan Academie Minerva, Nederlands en Engels in Groningen. Geen van die studies werdechter voltooid. Hij is de zoon van (radio) journalist Ton Hulst (1939-1983), broer van wetenschapper Ron Hulst en schrijver/ journalist Hans Hulst, en een neef van de schrijver Wiecher Hulst.

Hulst schreef onder meer voor Vrij Nederland, NRC Handelsblad en De Standaard. Hij debuteerde in 2006 met de roman Jij en ik en alles daartussenin. In 2007 zag zijn tweede boek, De eenzame snelweg, het licht: een impressionistisch reisverslag in de bandensporen van Jack Kerouac. Het boek - ter ere van vijftig jaar On the Road - ontstond in samenwerking met de illustrator Raoul Deleo, en werd genomineerd voor een Stripschap-penning in de categorie Nederlands Literair en de Belgische Prix Saint-Michel. In mei 2009 verscheen de roman Wolfskleren.

In 2012 verscheen zijn gestileerd autobiografische roman Kinderen van het Ruige Land (nominatie BNG Nieuwe Literatuurprijs 2012, bekroond met Cutting Edge Award 2013 en de Langs de Leeuw Literatuurprijs). De roman is een familiekroniek die de oorzaken en de gevolgen van een ontspoorde jeugd genadeloos blootlegt. Ergens op het noordelijke platteland, in een ongetemd gebied dat het Ruige Land wordt genoemd, staat een vervallen huis in een bos. Daar groeit een viertal kinderen
op, omringd door wanorde. Kurt is de oudste, een kwetsbare pestkop die troost zoekt in eten; de eigenwijze Kai is met zijn gedachten vooral bij verre planeten; Shirley Jane is de verantwoordelijke van het stel; Deedee het nakomertje. Zij heeft haar vader - gestorven vlak na haar geboorte - als enige nooit gekend. Ze leven vervreemd van familie en van het dorp dat even verderop ligt. Hun moeder is een levenslustige maar ook leugenachtige vrouw die achtervolgd wordt door schuldeisers. Centraal thema is de vraag of de kinderen kunnen ontkomen aan de groeiende problemen, of is hun lot al beslist?

Als muzikant en componist maakt Hulst Engelstalige muziek onder de naam Sponsored By Prozac. Daarnaast is hij een drijvende kracht achter de Nederlandse formatie De Meisjes, die in 2012 debuteerde met het album Beter dan niets. Wellicht neemt Auke Hulst zijn gitaar mee
naar Sneek.