22-04-2014

De Martinikerk
Grote Kerkstraat 5, Sneek (klik voor route)

Franca Treur

Kort na de Boekenweek komt Franca Treur naar Sneek. De bijeenkomst met deze schrijfster wordt georganiseerd in samenwerking met de commissies Vorming en Toerusting, en Kerk en Israƫl van de Protestantse Kerk in Sneek.

Franca Treur (Meliskerke,1979) maakte indruk met haar zedenschets van diep christelijke kringen in Zeeland: Dorsvloer vol confetti (2009). In 2010 won zij voor dit boek de Selexyz debuutprijs. Naar verluidt zal haar tweede roman in januari of februari 2014 uitkomen.

Haar jeugd bracht Franca door in een bevindelijk gereformeerd boerengezin in haar Zeeuwse geboorteplaats. Na de middelbareschooltijd, die zij op het Calvijn College doorbracht, ging ze aanvankelijk psychologie studeren aan de Universiteit Leiden. Later switchte ze naar Nederlands en literatuurwetenschap. In Leiden werd ze lid van de reformatorische studentenvereniging Panoplia. Tijdens haar studie kwam ze in aanraking met verhalen uit de Griekse en Romeinse mythologie en de vermeende overeenkomsten tussen deze verhalen en die uit de Bijbel. Ook nam ze kennis van de Schriftkritiek. Daardoor nam ze uiteindelijk afstand van haar geloof.

In 2014 zal de verfilming van Dorsvloer vol confetti in de bioscopen te zien zijn. Franca Treur is ook freelance journaliste voor NRC Handelsblad.