13-05-2014
Jan Brokken

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Jan Brokken

Jan Brokken (Leiden, 1949) is een wereldburger, die vanaf 1975 een groot schrijversoeuvre heeft voorgebracht. Brokken woont wisselend in Amsterdam en aan de Franse Atlantische kust, als hij ten minste niet op reis is. Jan was de jongste van drie kinderen. Zijn beide broers waren in Makassar (Indonesië) geboren. “Als domineeszoon was ik een buitenstaander in het dorp. En thuis was ik ook een buitenstaander. Ik had als enige de oorlog niet meegemaakt, had als enige niet in een kamp gezeten en had als enige de tropenzon niet voelen steken.”

Het grootste deel van zijn jeugd bracht Brokken door in het Zuid Hollandse dorp Rhoon, het decor van zijn romans De provincie, Mijn kleine waanzin en zijn meest recente roman De Vergelding (2013). Hij doorliep de middelbare school in Rotterdam, studeerde aan de School voor Journalistiek in Utrecht en aan het Institut d’Etudes Politiques van de universiteit van Bordeaux in Frankrijk. In Bordeaux trad Brokken in het huwelijk. Frankrijk werd zijn tweede vaderland: hij maakte er tal van reportages en interviews, die in 2004 werden gebundeld onder de titel Zoals Frankrijk was.

Na eerdere publicaties, zoals Mata Hari (1975) debuteerde Jan Brokken in 1984 als romanschrijver met De provincie. Direct al werd zijn uitzonderlijk verteltalent geprezen. In 1992 verhuisde Brokken naar het Caribische gebied. Hij publiceerde tal van boeken, waaronder de bundel Vulkanen vanaf zee, de grote zeeroman De blinde passagiers en de roman De droevige kampioen. Vanuit Curaçao ondernam hij vele reizen naar Zuid-Amerika, die resulteerden in diverse romans, zoals ook zijn zesjarige periode in West-Afrika romans en reisverhalen opleverde.

Na vijftien jaar wonen en reizen in het buitenland keerde Brokken in 2002 naar Nederland terug. In 2004 verscheen zijn autobiografische roman Mijn kleine waanzin.

Hij ontving hiervoor de Icodo Prijs, uitgereikt door de gezamenlijke stichtingen hulp aan oorlogsslachtoffers. Brokkens tot nu toe laatste roman, De vergelding (2013) speelt in het dorp van zijn jeugd: Rhoon. Een dorp dat sinds de oorlog een geheim met zich meedraagt. Door sabotage vindt in 1944 een Duitse soldaat de dood. De vergelding van de bezetter is verschrikkelijk: zeven mannen uit Rhoon worden geëxecuteerd, hun vrouwen en kinderen uit hun huis verdreven, have en goed in brand gestoken. Tot op de dag van vandaag maken de dorpsbewoners elkaar verwijten. In De vergelding reconstrueert Jan Brokken de gebeurtenissen. Eens te meer wordt duidelijk dat de oorlog niet alleen voor militairen maar ook voor gewone mensen verstrekkende gevolgen heeft.

Momenteel werkt Brokken aan een omvangrijk non fictie boek dat in de Baltische landen speelt. “Op een zeereis, aan boord van een kustvaarder, deed ik in 1999 geheel onverwacht Estland aan. Ik dacht dat ik alleen van tropenhitte en tropenverhalen hield, maar die steden daar in het noorden, Pärnu, Tallinn, Riga, lieten me niet meer los.”