17-09-2014
Marion Pauw

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Marion Pauw

(Thriller)auteur, freelance publicist en copywriter Marion Pauw (Tasmanië,1973) emigreerde op zesjarige leeftijd naar Nederland. Ze werkte onder meer als freelance journaliste voor het Dagblad Amigoe (Curaçao) en als columniste voor Flair. Ook is ze is copywriter voor reclamebureaus. Voor de in 2010 uitgezonden televisieserie In therapie schreef Pauw het scenario.

In 2005 debuteerde Marion Pauw met de thriller Villa Serena. Het boek werd geschreven op Curaçao, waar Pauw zich destijds met haar gezin vestigde. Later volgde een uitstap naar Aruba, waar de Natalee Holloway-affaire speelde, en het idee ontstond voor haar thriller Drift.(2006) Tegenwoordig woont Pauw in Amsterdam. Haar definitieve doorbraak naar het grote publiek bereikte zij met Daglicht (2008),waarmee ze de Gouden Strop won. Er werden meer dan 100.000 exemplaren van verkocht. Daarna schreef ze het succesvolle Zondaarskind, Jetset en haar eerste roman De Wilden. Veel van haar boeken (Jetset, Zondaarskind en Daglicht) worden of zijn inmiddels verfilmd.

Met haar roman De Wilden (2013) laat Pauw voor het eerst het thrillergenre (al dan niet tijdelijk) los. Het is een meeslepend verhaal over de botsing tussen verschillende culturen (de Westerse en een nog in primitieve staat levende indianenstam in het oerwoud van Panama), over de beleving van tijd en de vraag waar het in het leven om draait.

“Pauw formuleert krachtig en vaak zelfs prachtig. En ze is grappig. Haar romans zijn allemaal voorzien van ondeugende twists. Die kunnen zitten in een absurdistische verhaalwending of de vorm aannemen van snedige observaties. Humor als relativering”. Aldus het NRC Handelsblad.

In juni 2014 maakte de CPNB bekend dat Pauw in 2015 het geschenkboekje voor de Maand van het Spannende Boek zal schrijven.