25-11-2014
Bert Wagendorp

(Let op: locatie is gewijzigd)
Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Bert Wagendorp

Bert Wagendorp (Groenlo, 1956) studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was hij enige tijd werkzaam als copywriter in de reclame. In 1985 werd hij sportverslaggever bij de Leeuwarder Courant. In 1988 verhuisde hij naar de Volkskrant. Voor die krant versloeg hij tussen 1989 en 1994 zes keer de Tour de France. Van 1996 tot 2000 was hij correspondent in Londen. In 1995 verscheen zijn roman De Proloog, de beklemmende beschrijving van een doorwaakte nacht van een wielrenner die de proloog van de Tour de France moet winnen.

In mei 2013 verscheen de roman Ventoux, een roman over een groep vrienden uit de Achterhoek die, dertig jaar na hun reis met de beeldschone Laura, naar de berg teruggaan om herinneringen op te halen. Een ontroerend, hilarisch en scherp portret van een generatie. En een zoektocht naar de consequenties van keuzes. Het boek werd ontvangen met juichende kritieken. Van Ventoux gingen binnen een half jaar 100.000 exemplaren over de toonbank. De rechten werden verkocht naar Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Noorwegen. De verfilming van het boek zal volgens planning in 2015 zijn première moeten beleven.

Momenteel heeft Bert Wagendorp een vaste column in de Volkskrant. Tevens is hij medeoprichter en redacteur van het literaire wielertijdschrift De Muur.