20-01-2015
Jan van Aken

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Jan van Aken

Johannes Wilhelmus (Jan) van Aken (Herwen-en-Aerdt,1961) wordt geroemd om zijn geestige en scherpzinnige historische romans.

De eerste drie boeken van deze schrijver spelen zich vóór de Vroegmoderne tijd af. In Het oog van de basilisk (2000) lezen we over Epiphanius Rusticus in de nadagen van het Romeinse Rijk, terwijl we in De valse dageraad (2001) kennismaken met Hroswith van Wikala in de Middeleeuwen ten tijde van de eerste millenniumwisseling. Het is een onvervalste schelmenroman in een aanstekelijke, ironisch-archaïsche stijl. Zijn derde roman (De dwaas van Palmyra, 2003) speelt zich af in de 1e eeuw na Christus en behandelt de reis van de wijsgeer Apollonius van Tyana naar India, zoals achteraf gezien door de ogen van zijn leerling Damis.

Het fluwelen labyrint (2005) speelt zich af in een recenter verleden: het Amsterdam van de jaren tachtig, vorige eeuw. De dwaaltocht van hoofdpersoon Einar in deze roman is een wanhopige zoektocht naar een verloren paradijs, het mythische Amsterdam waar de titel van het boek naar verwijst. De Brown Bar, nabij de Amsterdamse Wallen, is een klein universum van hoeren, junks, dealers, kleine criminelen, krakers, kunstenaars en dropouts.

Na Koning voor een dag (2008) verscheen in 2013 de vuistdikke roman De afvallige. Het jaar is 376 na Christus. Uit de onmetelijke Aziatische steppen nadert groot onheil: tienduizenden Goten steken in paniek de Donau over en vragen asiel aan in het Romeinse Rijk. Een orakel wijst de wijnhandelaar en pilaarheilige Swintharik aan als degene die de crisis kan oplossen en velen gaan naar hem op zoek, ieder met een ander motief. Het is ook een Romeinse road novel over een groep christenen die een moord op keizer Julianus beramen. De pers was louter lovend. "De roman is spannend, sprankelend en geestig.", aldus de Volkskrant.

Van Aken is al eens de "Nederlandse Umberto Eco" genoemd. Momenteel is hij docent aan de Schrijversvakschool in Amsterdam.