17-03-2015

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)

Marente de Moor

Marente de Moor (Den Haag, 1972) groeide op in Bussum en had in haar jeugd al een fascinatie voor Rusland. Op haar achttiende bezocht ze een communistisch jeugdkamp. De Moor studeerde Slavische taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Tussen 1991 en 2001 woonde ze met tussenpozen in Amsterdam en in Sint Petersburg waar ze aan de theaterschool studeerde en als verslaggever werkte voor een misdaadprogramma op de lokale televisie. Ze schreef stukken voor de Sint-Petersburg Times en columns voor De Groene Amsterdammer. Deze columns werden in 1999 gebundeld als Petersburgse vertellingen.

In 2007 verscheen haar debuutroman De overtreder, die. meteen de longlist haalde voor de AKO Literatuurprijs Voor haar tweede roman, De Nederlandse maagd (2010) sleepte De Moor de prestigieuze literatuurprijs daadwerkelijk in de wacht. Recensenten hebben haar vergeleken met grootheden als W. F. Hermans, Tolstoi en Charlotte Brontë. De in 2013 verschenen roman Roundhay, tuinscène is een tragikomische, weemoedige roman over de zoektocht van een zoon naar zijn verdwenen vader, een uitvinder, die in 1890 op de trein stapte. Daarna werd er nooit meer iets van hem vernomen. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Louis Le Prince (1842 - ?), de uitvinder, die het filmpje "Roundhay Garden Scène" maakte, jaren voordat Edison en Lumière met hun bewegende beelden kwamen.

Vanaf 2009 heeft De Moor tevens een vaste column in het Vrij Nederland. En natuurlijk is zij dochter van een andere bekende schrijfster. Maar journalisten mogen daar zo langzamerhand wel eens over ophouden, vindt ze.