17-11-2015
Daan Heerma van Voss

Brasserie De Koperen Kees (Let op! Locatie is gewijzigd)
Parkstraat 1, Sneek (klik voor route)

Daan Heerma van Voss

Daniel Jan (Daan) Heerma van Voss (Amsterdam, 1986), schrijver en interviewer, studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is de oudere broer van schrijver Thomas Heerma van Voss en zoon van oud-omroepbaas Arend Jan Heerma van Voss. Vanaf 2010 verschijnen van zijn hand regelmatig boeken en artikelen in kranten en weekbladen. In 2015 verscheen Ultimatum, een trhiller die Heerma van Voss schreef met zijn broer Thomas.

In september 2010 maakte Heerma van Voss zijn literaire debuut met de roman Een zondagsman. In 2012 gevolgd door Zonder tijd te verliezen, een roman losjes gebaseerd op zijn leven in Italië, waar hij van 2004 tot 2005 woonde. Zijn doorbraak beleefde hij met de roman De Vergeting (2013), over Heerma van Voss geheugenverlies in één dag. Volgens Humo van dat jaar, behoort hij tot de tien meest getalenteerde schrijvers van de lage landen. Ook A.F.Th. van der Heijden noemde Daan Heerma van Voss een van de grootste literaire talenten van het land.

In 2014 volgde Het Land 32, dat zowel zeer geprezen als fel bekritiseerd werd. Vrij Nederland bestempelde het boek als literaire dikdoenerij, terwijl NRC Handelsblad schreef dat Daan Heerma van Voss voor het eerst volledig liet zien dat hij een van de meest veelbelovende en ambitieuze schrijvers van de jonge generatie is. De Post Online noemde het boek briljant.

Ultimatum (2015) is het eerste boek dat de broers Heerma van Voss samen schreven. Voormalig psychiater Aron Mulder leidt een teruggetrokken leven na de onopgehelderde moord op zijn vrouw. De geruchten over zijn betrokkenheid bij de moordzaak dreven zijn cliënten weg, en ook zijn zoon Alexander, die naar New Orleans verhuisde en een andere naam aannam. Als blijkt dat Alexander verdacht wordt van de moord op zijn vriendin, gepleegd in de moerassen van Louisiana, besluit Aron in actie te komen. Vader en zoon komen lijnrecht tegenover elkaar te staan.

In februari 2015 ging zijn nieuwe grote interviewserie van start in de Volkskrant, getiteld Van de ene op de andere dag, over de leefwereld van werklozen. In april verscheen een grote reportage over zijn embedded-bezoek aan het Nederlandse legercontingent in Mali, verschenen in de Volkskrant, getiteld Onder Blauwhelmen.

Daan Heerma van Voss woont en werkt afwisselend in Amsterdam en de Verenigde Staten. In 2012 won hij De Tegel voor journalistieke uitmuntendheid.

Foto: Merlijn Doomernik