Trio Giphart
05-02-2016
Trio Giphart & Chabot

Theater Sneek, Noorderkerkzaal (LET OP: Reserveren alleen via Theater Sneek!)
Oud Kerkhof 11, Sneek (klik voor route)

Trio Giphart & Chabot

De nieuwe voorstelling van Ronald Giphart en Bart Chabot - Trio Giphart & Chabot – wordt u aangeboden in samenwerking met het Theater Sneek. Als stichting LAS willen we daarmee ons tweede lustrum luister bij zetten. Bart Chabot zou bij het eerste LAS-lustrum (2010) Sneek al aandoen, maar toen werd er een tumor ontdekt in zijn hoofd.

Overal in den lande proberen wij mensen te verpozen met onze woorden, wij zijn vertegenwoordigers in troost, schreef ooit Martin Bril over de theatervoorstelling Giphart en Chabot met Bril (2005 - 2007). In 2008 kwam de opvolger, De Grote Liefde, een show die helaas vroegtijdig moest worden afgebroken wegens de ziekte van Martin Bril.
Dit voortijdige einde heeft altijd geknaagd. Het voornemen om na het overlijden van Martin Bril snel weer op de bühne troost te vertegenwoordigen, werd ruw verstoord door fysieke perikelen van Bart Chabot. Maar dat spook lijkt te zijn overwonnen, vandaar dat Giphart en Chabot nu voor derde keer het land intrekken met een vrolijke, hilarische, ontroerende, wijze, bijzondere en uitermate onderhoudende voorstelling.

Barthelomeus Antonius Wilhelmus (Bart) Chabot (Den Haag, 1954) is, naast zijn dichtwerkzaamheden ook regelmatig op tv en in het theater te zien. Hij brengt singles en cds uit en is vaste deelnemer aan het Groot Dictee der Nederlandse Taal.
Tussen 1996 en 2003 publiceerde Chabot een vierdelige biografie van Herman Brood.
Over zijn ziekte en de bijbehorende bestralingen schreef Chabot het boek Diepere Lagen. In 2013 schreef Chabot zijn eerste roman, Triggerhappy.

Ronald Edgar Giphart (Dordrecht, 1965) werd als auteur vooral bekend met boeken als Ik ook van jou (1992) en Phileine zegt sorry (1996).
Giphart studeerde Nederlands in Utrecht, maar na drie jaar brak hij zijn studie af. Tijdens zijn werk als nachtportier begon hij te schrijven. Giphart debuteerde in 1992 met Ik ook van jou. Hij schreef daarna een hele reeks romans en werkte mee aan diverse televisieseries. Hij publiceert in uiteenlopende tijdschriften, waaronder het NS-tijdschrift Rails, waarvan hij enige tijd hoofdredacteur was.

Zijn laatste roman Harem (2015) gaat over een zoon die aan de hand van foto’s, geruchten en gesprekken een biografie over zijn beroemde maar voor hem vrijwel onbekende vader schrijft.

Foto: Marc Deurloo & Anton Corbijn