12-04-2016

Bibliotheek Sneek
Wijde Horne 1, Sneek (klik voor route)

Maartje Wortel

Maartje Wortel (Eemnes, 1982) volgde de opleiding Beeld & Taal aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Ze publiceerde talloze korte verhalen in de literaire tijdschriften Passionate Magazine, De Brakke Hond en De Gids. Haar columns verschenen in NRC Next en Trouw.

Wortel debuteerde in 2009 met de verhalenbundel Dit is jouw huis, waarvoor zij de Anton Wachterprijs ontving. In 2011 verscheen haar eerste roman Half Mens. Het boek handelt over een Amerikaanse taxichauffeur die een Nederlands meisje aanrijdt. Inspiratiebron voor het boek was een artikel over de psychische stoornis BIID (Body Integrity Identity Disorder). Dit is een zeldzame neuropsychiatrische aandoening waarbij patiënten van jongs af aan één van hun ledematen of een deel daarvan ervaren als zijnde niet-lichaamseigen. Ze zijn er van overtuigd dat het lichaamsdeel niet bij ze hoort, of dat het niet hoort te bewegen. Het liefst zouden ze geamputeerd of verlamd zijn.

In 2014 verscheen de goed onthaalde roman IJstijd, waarvoor Wortel de BNG Bank Literatuurprijs won. Volgens de jury overtuigt Maartje Wortel met haar nuchtere, constaterende stijl: Met weinig tell, in achteloze, kunstige streken, zet Wortel de psyche van haar personages feilloos neer. Zo ook James Dillard, de hoofdpersoon in IJstijd, die op zijn achttiende leeftijd door zijn moeder buiten de deur wordt gezet. Geholpen door een oneindig fortuin leidt hij een doelloos en apathisch leven in chique hotelkamers, waar het hem aan niets ontbreekt. Dillards leven wordt overhoop gegooid als hij wordt gebeld door de redactrice van een uitgeverij met het verzoek een non-fictie boek te schrijven. Van het ene op het andere moment verandert zijn (gedachte)wereld.

Maartje Wortel werkte samen met o.a. Anne Soldaat, Conny Janssen Danst, FOAM, Spinvis en het Sandberg Instituut.

Foto: Keke Keukelaar