28-09-2016

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)

Lize Spit

Lize Spit (Viersel, 1988) heeft met haar debuutroman Het smelt (2016) in één zinderende literaire klap haar naam gevestigd. Het boek kreeg louter lovende recensies. Spit groeide op in de Belgische Kempen. Ze studeerde aan de ‘School of Arts’ van de Erasmushogeschool Brussel, waar ze een master in scenarioschrijven haalde. In 2013 won ze zowel de jury- als publieksprijs van de schrijfwedstrijd Write Now!.

Spit publiceerde korte verhalen en poëzie in onder andere de tijdschriften Tirade, De Gids en Das Magazin. In januari 2016 verscheen haar eerste roman Het smelt. De literaire pers was jubelend. Het NRC sprak van “een oorspronkelijk en indrukwekkend debuut, zonder twijfel een van de beste, rijpste en trefzekerste in tijden”. Inmiddels is het boek een bestseller. Medio april 2016 werd bekend dat er een Engelse vertaling van de roman in de maak is, ook wordt er gesproken over een verfilming.

In Het smelt gaat Eva, een vrouw van 27 jaar met een blok ijs achter in haar auto, tegen oudjaar 2015, terug naar haar geboortedorpje Bovenmeer in de Kempen. Ze herinnert zich in korte fragmenten een aantal beslissende gebeurtenissen uit de zomer van 2002, toen ze een jaar of 13 was. In Eva’s geboortejaar worden in het Vlaamse Bovenmeer slechts twee andere kinderen geboren, allebei jongens. De drie maken er hun hele jeugd het beste van, tot de pubertijd aanbreekt. Opeens ontstaan er andere verhoudingen. De jongens bedenken wrede plannen en de bedeesde Eva kan hieraan meedoen, of haar enige vrienden verraden. Het is duidelijk dat de terugkerende vrouw zint op wraak. Spit weet met fraaie taal en detaillering 480 pagina’s lang de spanning van een luguber raadsel vast te houden. Tot een apotheose die wij hier niet als spoiler zullen weggeven.