16-11-2016
Alexander Munninghoff

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Alexander Munninghoff

Alexander Münninghoff (Posen, 1944) is een Nederlands journalist, Slavist, Ruslandkenner en schrijver. Van 1974 tot 2007 werkte hij voor de Haagsche Courant. Münninghoff heeft veel artikelen en boeken over de schaaksport geschreven. In 1983 won hij de Prijs voor de Dagbladjournalistiek en in 2015 de Libris Geschiedenis Prijs voor zijn boek De stamhouder.

Münninghofs vader vocht voor de Waffen SS aan het Oostfront, zijn grootmoeder was een Russische gravin. Münninghoff doorliep het Gymnasium Haganum. Hij studeerde Slavische taal- en letterkunde aan de Universiteiten van Leiden en Amsterdam. Münninghoff werkte indertijd voor de MID (Militaire Inlichtingen Dienst) als instructeur Russisch. Als journalist was hij tussen 1986 en 1991 correspondent in Moskou voor de Haagsche Courant. Voor dezelfde krant was hij oorlogscorrespondent in Cambodja en El Salvador. Verder versloeg hij de Eerste Golfoorlog tussen Iran en Irak. In 2014 publiceerde hij de bewogen geschiedenis van zijn familie onder de titel De stamhouder, een familiekroniek. Voor dat boek ontving hij in 2015 de Libris Geschiedenis Prijs.

“Ik ben geboren op 13 april 1944 in Posen, een oude Poolse stad die eeuwenlang Poznán werd genoemd. Maar toen ik er geboren werd, te midden van bombardementen die het einde der tijden leken aan te kondigen, was dit Posen een Duitse stad vanwaaruit Hitler-Duitsland zijn Heerestruppen naar de Sovjet-Unie had gestuurd en die nu de verminkten, de gewonden, de doden en een onafzienbare stoet vluchtelingen terugkreeg. Mijn familie had deel aan dat drama. Over hen gaat dit boek. En over de gevolgen van de oorlog.” Aldus Münninghoff zelf over De stamhouder.

Münninghoff is een niet onverdienstelijk schaker Hij schreef ook boeken over schakers (Donner, Euwe en Fischer) en over de Haagse schaakvereniging Discendo Discimus.