25-01-2017

De Koperen Kees
Parkstraat 1, Sneek (klik voor route)

Özcan Akyol

Özcan Akyol (Deventer, 1984) is een Nederlandse schrijver en columnist. Hij deed de mavo en studeerde later journalistiek en Nederlands. De laatste studie heeft hij echter niet afgerond. Naast zijn literaire werk is hij vaste columnist van het Algemeen Dagblad, VARAgids, Nieuwe Revu en maar liefst zeven regionale dagbladen. Daarnaast publiceert hij van tijd tot tijd in het literair voetbaltijdschrift Hard gras.

In september 2011 debuteerde Akyol met het korte verhaal Zero Impact in de bundel WTF? Volwassen worden na 11 september. Dit boek gaat over jongeren die na de aanslagen op 11 september 2001 in New York opgroeien. Een jaar later verscheen zijn debuutroman Eus (2012). Het boek gaat over een Turks-Nederlandse jongen uit een gastarbeidersgezin die zich aan zijn achtergrond probeert te ontworstelen. Het werk werd als een gedeeltelijk autobiografische "schelmenroman" gepresenteerd. Eus kreeg voor en bij verschijning veel aandacht in de Nederlandse media. “Na Eus zal de vaderlandse literatuur nooit meer dezelfde zijn”, aldus destijds de ons helaas ontvallen schrijver Joost Zwagerman. Een maand na het verschijnen werden de filmrechten gekocht door Eyeworks.

Akyol is sinds zijn debuut naast schrijver ook opiniemaker. Hij is veelvuldig op televisie om zijn mening te geven over de actualiteit, bijvoorbeeld in programmas als De Wereld Draait Door en Pauw. Hij staat bekend om zijn nuchtere analyses en directe taal.
In het najaar van 2014 verscheen het eerste kinderboek van Akyol: Wij vieren geen feest. In dit verhaal gaat een jongetje op kerstavond op zoek naar hulp voor zijn zieke broer. Hij stuit op veel weerstand en leert een harde les. Het boek verscheen in een kleine oplage.

In februari 2016 verscheen zijn tweede roman, getiteld Turis. Hierin gaat de hoofdpersoon op zoek naar het vermeende dubbelleven van zijn tirannieke en alcoholistische vader, teneinde zijn ouders uit elkaar te drijven. Het boek werd als literaire fictie gepresenteerd, hoewel het verhaal veel gelijkenissen met het echte leven van de schrijver zou vertonen. “Met zijn nieuwe boek lost Özcan Akyol zijn belofte meer dan in. Turis is een overrompelende roman over een vader, een zoon en een moeder. Ontroerend, hard en weergaloos”. Aldus karakteriseerde Ronald Giphart de roman.