21-09-2017

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)

Simone van der Vlugt

Simone van der Vlugt (Hoorn, 1966) is een bestsellerschrijfster in het genre van de literaire thriller. Elke nieuwe publicatie belandt geheid in de Boeken Top Tien. Van haar thrillers werden in totaal meer dan twee miljoen exemplaren verkocht.
Geïnspireerd door Kruistocht in spijkerbroek (1974) van Thea Beckman, wilde Van der Vlugt al op jonge leeftijd schrijfster worden. Op haar dertiende stuurde zij voor het eerst manuscripten voor historische verhalen naar een uitgever. Die wees haar werk af, maar raadde haar aan om door te gaan met schrijven. Ze ging Nederlands en Frans studeren aan de lerarenopleiding in Amsterdam. Na haar studie werkte ze bij een bank en schreef in de avonduren aan de historische jeugdroman De amulet, een verhaal over de heksenvervolging waarmee ze in 1995 debuteerde. Een reeks historische jeugdboeken voor de leeftijdscategorie 13+ volgde. Daarnaast schrijft Van der Vlugt voor kleuters en voor leerlingen van de basisschool.

In het najaar van 2004 debuteerde ze met De reünie als schrijfster van volwassenenliteratuur. Een hele reeks literaire thrillers volgde. Inmiddels staan er 37 publicaties voor kinderen, jongeren en volwassenen op haar naam. Met haar werk won Simone van der Vlugt verschillende prijzen, waaronder de NS Publieksprijs voor Op klaarlichte dag (2010). Haar boeken verschijnen onder andere in Engeland, Amerika, Duitsland, Spanje, Latijns-Amerika, Tsjechië, Italië, Denemarken, Hongarije en Litouwen.

In haar meest recente thriller, De Doorbraak (2017), breekt een jonge vrouw door als zangeres na een desastreuze jeugd met een tirannieke vader. De plotselinge roem en het succes maken haar niet gelukkig. Haar broer Rob, het enige familielid met wie ze het goed kan vinden, raakt vermist op zijn wereldreis. Als zangers wordt ze beschuldigd van plagiaat en geterroriseerd door een anonieme stalker. Ze trekt zich steeds meer terug en probeert wanhopig grip op haar leven te krijgen. Op het randje van een burn-out gaat ze op zoek naar Rob, maar de zoektocht is (uiteraard) niet zo eenvoudig.