Arthur Japin
18-10-2017
Arthur Japin *UITVERKOCHT*

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Arthur Japin *UITVERKOCHT*

** UITVERKOCHT **

Arthur Valentijn Japin (Haarlem, 1956) wilde in zijn kindertijd “zo nu en dan iemand anders zijn”. Daarin lijkt deze aanvankelijk acteur en later schrijver zeer wel geslaagd. Hij heeft toneel gespeeld, een humoristische kennisquiz op tv gepresenteerd, en vooral een rijk oeuvre aan romans, en ook filmscenario’s, theaterstukken en zelfs een opera op zijn naam staan. Voor zijn roman Een schitterend gebrek ontving hij in 2004 de Libris Literatuur Prijs. In 2006 schreef hij het Boekenweekgeschenk De grote wereld.

Arthur Japin had geen fijne jeugd. Zijn vader, de toneelrecensent Bert Japin, pleegde zelfmoord toen Arthur dertien jaar was. Tot zijn zestiende werd hij gepest, zowel geestelijk als lichamelijk mishandeld en bevond hij zich in een isolement. Reden om zo nu en dan iemand anders te willen zijn. De liefde voor het toneel zat er al vroeg in. Het scheppen van een fantasiewereld, de vlucht uit de realiteit, was een middel om te overleven.
Japin vertrok na het gymnasium naar Londen, om een opleiding te volgen aan een toneelschool, The School of Dramatic Arts. Terug in Amsterdam studeerde hij twee jaar Nederlandse taal- en letterkunde en stapte vervolgens over naar de Kleinkunstacademie. In 1982 studeerde hij hier af.
Hij speelde rollen voor radio, film en televisie (bijvoorbeeld enkele bijrollen in de film Flodder en de televisieseries Goede tijden, slechte tijden en Onderweg naar morgen) en op het toneel bij onder andere Toneelgroep Centrum en de Theaterunie. Verder zong hij in een kleine rol bij de Nederlandse Opera.

Japin zegde het toneel echter vaarwel, en legde zich toe op het schrijven. In 1996 debuteerde hij met Magonische Verhalen. In deze verzameling van verhalen laat Japin zijn fantasie met zijn eigen geschiedenis aan de haal gaan. Toen hij een jaar of zes was, was zijn vader ernstig in de war. Hij vertelde de jonge Arthur over Magonia. In de Middeleeuwen stond dat voor een denkbeeldig land. De verhalen die zijn vader vroeger aan hem vertelde, vertelt Japin in zijn boek opnieuw. In 2000 werden enkele Magonische Verhalen verfilmd, Arthur schreef het scenario.
Na zijn debuut volgde een hele reeks aan romans en verhalen, die veelal een autobiografische of historische kern hebben. Enkele belangrijke titels zijn: De zwarte met het witte hart (1997), later bewerkt tot de opera Kwasi & Kwame, De droom van de leeuw (2002), De Overgave (NS Publieksprijs 2008), Vaslav (2010) en De gevleugelde (2015).

De tot nu toe laatste roman van Japins hand is Kolja (2017). Kolja is acht jaar oud en doofstom als de broers Modest en Pjotr Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Vele jaren reizen ze met de jongen door Europa en bevrijden hem uit zijn isolement. Wanneer de beroemde componist onverwacht overlijdt, twijfelt Kolja direct aan de officiële doodsoorzaak. De ware toedracht wordt angstvallig verzwegen. Kolja heeft drie dagen – tot de staatsbegrafenis – om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Sint-Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski’s, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen.