20-11-2017

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)

Stefan Hertmans

Het rijke oeuvre van Stefan Hertmans (Gent, 1951) is vingers aflikken voor literaire fijnproevers. Hij produceert poëzie, romans, essays, theaterteksten en korte verhalen die hem binnen en buiten België bekend maken. Het leverde hem vele (nominaties voor) literatuurprijzen op, waaronder de AKO Literatuurprijs 2014 voor zijn roman Oorlog en terpentijn, en de E. du Perronprijs 2016 voor De Bekeerlinge.

Hertmans doceerde aan het Stedelijk Secundair Kunstinstituut Gent en de Koninklijke Academie voor Schone kunsten Gent. Hij gaf lezingen aan de Sorbonne, de universiteiten van Wenen, Berlijn en Mexico City, Library of Congress (Washington) en University College London.
Zijn eerste publicatie was de roman Ruimte (1981), deze werd gehonoreerd met de Prijs voor het beste debuut. Drie jaar later volgde de poëziebundel Ademzuil. In de navolgende jaren en tot op heden vliegen de publicaties ons, en de nominaties en prijzen hem om de oren. Daarnaast werkte Hertmans mee aan tal van literaire tijdschriften zoals Raster en De Revisor, en van 1993 tot 1996 was hij redacteur van het tijdschrift De Gids. Ook schreef hij in ons land voor dagblad Trouw.

Bekend recent werk van Hertmans is de roman Oorlog en terpentijn, genomineerd voor de Man Booker Prize 2017. De roman is gebaseerd op een paar cahiers die Hertmans in 1980 kreeg van zijn grootvader, vlak voor diens dood. Hij was een gedecoreerde held uit de Eerste Wereldoorlog, een plichtsbewuste en gedisciplineerde soldaat. Het boek reconstrueert op nauwgezette en literaire wijze het leven van Urbain Martien. Zijn leven begint in een Gentse volksbuurt tijdens de belle époque en krijgt een onvoorziene wending tijdens de Groote Oorlog (WOI). De gruwelijke ervaringen als frontsoldaat en het verdriet van een jonggestorven grote liefde, zette hij in zijn verdere leven om in stille schilderkunst. Stefan Hertmans’ jarenlange fascinatie voor zijn grootvaders leven bracht hem uiteindelijk tot het schrijven van deze aangrijpende roman.

De Bekeerlinge (2016) is een minstens zo aangrijpende historische roman. Het toont ons hoe al in de Middeleeuwen, tijdens de eerste Kruistocht (1096 – 1099) het Jodendom in Europa het moest ontgelden. In een klein dorp in de Provence wordt sinds mensenheugenis over een pogrom en een verborgen schat gesproken. Eind negentiende eeuw vindt men in een synagoge in Caïro een hoeveelheid opzienbarende joodse documenten. Stefan Hertmans ontdekt de sporen van een voorname christelijke jonkvrouw uit de elfde eeuw, die haar leven vergooide uit liefde voor een joodse jongen.

In 2017 werd Hertmans in België benoemd tot Commandeur in de Kroonorde, als waardering voor zijn literaire verdienste.