24-01-2018
Reserveren

Rabobank Sneek
Martiniplein 1, Sneek (klik voor route)

Alex Boogers

'An unhappy childhood is a writer’s gold mine', aldus het levensmotto van Gerard Reve. Aan wie wij het origineel van dit veelgebruikte literaire cliché moeten toeschrijven, is mij niet bekend. Het geldt zeker voor het veelal semi-autobiografische werk van Alexander (Alex) Boogers (Vlaardingen, 1970). Vooral in zijn roman Alleen met de goden (2015) wordt het goud van een ellendige jeugd opgegraven.

Na zijn (verrotte) jeugd studeerde Alex Boogers Nederlands recht en filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het boeide hem maar kort, waarna hij enige tijd Nederlandse taal- en letterkunde, Indonesische talen, culturen en Oceanië studeerde. Boogers stortte zich vervolgens op het schrijven, hetgeen resulteerde in bijdragen in Renaissance, Passionate Magazine en Esquire. Niet veel later debuteerde hij onder het pseudoniem M.L. Lee met Het Boek Estee (1999). Het handelt over de (ook al) moeilijke jeugd van het meisje Estee, gezien door de ogen van haar puberale broertje. Later is het boek onder Boogers’s eigen naam uitgegeven, met een openhartig nawoord waarin hij vertelt hoe hij ooit begon te schrijven en waarom hij zich verschool achter het alter ego M.L. Lee.

Drie jaar later verscheen zijn 'echte' debuut, onder zijn eigen naam: Het waanzinnige van sneeuw (2002). In 2006 volgde de roman Lijn 56, waarin het verhaal van een ongelukkige buschauffeur zich afspeelt tegen de achtergrond van de stad Vlaardingen, die Boogers steevast ‘Het Naamloze Gat’ noemt. De roman Alle dingen zijn schitterend (2012) wordt door veel critici beschouwd als Boogers’ beste werk. Via veranderende locaties en perspectieven neemt hij ons mee naar de moeizame levens van Remy, Arthur en Paul, de drie hoofdpersonen, die op ingenieuze wijze met elkaar verbonden zijn.

De Vlaardingse volksjongen in het schrijversmilieu krijgt inmiddels boek na boek een gunstige pers. Dat geldt zeker ook voor zijn coming of age roman Alleen met de goden (2015). Het is een pageturner (alweer zo’n Engelse term) over het leven op straat in een volksbuurt in een gemeente onder de rook van Rotterdam; over schaamteloze troostseks met buurmeisje Olivia, die het ook niet makkelijk heeft; over jongerengroepsseks in een kelder; over racistische pesterijen op school; over zinloos geweld; over hangjeugd op ‘het pleintje’; over de disciplinerende kracht van het kickboksen. De roman is Boogers’ wordingsgeschiedenis tot hij het schrijven ontdekt. Boogers won er de Nederlandse Boekhandelsprijs 2016 mee.

Vorig jaar prikkelde Alex Boogers lezers en uitgevers met zijn ‘schotschrift’ De lezer is niet dood. “De lezer is niet dood. We laten hem in een verschraald landschap sterven van de dorst. We geven hem zand in plaats van water. Maar dood is hij niet. Hij tijgert. En hij is niet alleen, hij is met meer. Altijd is er wel ergens een lezer – jong of oud, arm of rijk, blank of zwart – die zoekt naar het verhaal dat voor hem is bestemd. Maar niemand neemt de belangrijke taak van verloskundige op zich. Wie helpt de nieuwe lezers op weg? Waar staan de kraamkamers?”