14-03-2018
Reserveren

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Hanna Bervoets

Hanna Marleen Bervoets (Amsterdam, 1984) is schrijfster, journaliste en columniste. Ze volgde een opleiding Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Vervolgens voltooide zij in 2008 een duale studie Master Journalistiek en Research, eveneens aan de Universiteit van Amsterdam.
Al tijdens haar studie schreef Hanna Bervoets filmrecensies en korte columns over het Amsterdamse uitgaansleven voor stadsmagazine NL20. Sindsdien publiceert zij in verschillende media, waaronder Elsevier, De Correspondent en Das Magazin. Tussen 2009 en 2015 had Bervoets een vaste column in Volkskrant Magazine. Haar columns werden gebundeld in de boeken Leuk zeg doei (2010), Opstaan, aankleden, niet doodgaan (2013) en En alweer bleven we ongedeerd (2015).

In 2009 verscheen Bervoets’ debuutroman Of Hoe Waarom, waarvoor ze in datzelfde jaar de ScriptPlus HvA Debutant van het Jaar-prijs won. Een hele mond vol, waarbij HvA staat voor Hogeschool van Amsterdam. Het navolgend jaar schreef Bervoets in opdracht van de Haagse toneelgroep Firma MES haar eerste toneelstuk: Roes, over twijfelende twintigers in het nachtleven van nu. Volgens het NRC was met het stuk “een nieuw toneelgenre uitgevonden, dat van het columnistentheater: snelle, flitsende columns gebracht als theater. Geestig, navrant, provocerend.”
Bervoets tweede roman, Lieve Céline (2011), mocht zich verheugen in de Opzij Literatuurprijs. Deze prijs is bedoeld voor schrijfsters wier werk bijdraagt aan de ontplooiing, bewustwording en emancipatie van vrouwen. Tot 2008 heette deze prijs de Annie Romeinprijs. Bervoets trad daarmee in de voetsporen van illustere voorgangers zoals Joke Smit, Hella Haasse, Marga Minco.
Na de roman Alles wat er was (2013), een beklemmend boek in een claustrofobische setting, dat existentiële vragen oproept, volgden in 2014 Efter, en de roman Ivanov (2016). Voor de laatste ontving Bervoets de BNG Nieuwe Literatuurprijs.

In 2017, het jaar waarin Hanna Bervoets ook de Frans Kellendonk-prijs ontving, verscheen haar roman Fuzzie. Het is “een roman over gemis, genegenheid en de vraag in hoeverre affectie zich laat afdwingen”. Op een ochtend in april ontvangt Maisie een pakketje. Een kartonnen doosje met daarin een klein, wit, pluizig bolletje. Maisie houdt het bolletje even tegen haar wang. "Hé jij, ben je daar eindelijk?" zegt het dan. Ook op andere plekken in de stad lopen mensen met een bolletje rond.