23-05-2018
Reserveren

Martinikerk Sneek
Grote Kerkstraat 5, Sneek (klik voor route)

René ten Bos

In samenwerking met de Protestantse Kerk Sneek ontvangen wij onze huidige Denker des Vaderlands René ten Bos (Hengelo, 1959). Hij is een filosoof, schrijver en organisatiedeskundige. Ten Bos is hoogleraar filosofie van de managementwetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij staat bekend als een eigenzinnig denker. Tegendraads en provocatief zet hij gangbare ideeën opzij en biedt op toegankelijke wijze een breed en kritisch perspectief. Hij schuwt geen enkel onderwerp en analyseert net zo makkelijk de managementwereld als het dierenrijk, gendervraagstukken of onze omgang met de natuur. Zijn werk kenmerkt zich door zware thema’s die hij vaak met humor en blijmoedigheid benadert. Doch niet lichtvoetig.

Na zijn studie filosofie in Nijmegen wilde Ten Bos Amerikaanse literatuur vertalen, maar dit lukte niet. Toen hij zich bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen meldde voor een uitkering, bood men hem een managementopleiding aan. Zo kwam Ten Bos in de wereld van de manager terecht, volgens hem ook “best gewone mensen”. Hij werkte als docent Engels en organisatiedeskundige. Hij was redactielid van het tijdschrift Filosofie in Bedrijf en van 1999 tot 2003 schreef hij voor M&O, een wetenschappelijk managementtijdschrift.

Als Denker des Vaderlands neemt Ten Bos zich voor de morele hakbijl zo min mogelijk te hanteren. "Bij mij borrelen oordelen vaak bijna uit een onderbuikachtige verontwaardiging op. Maar ik heb allang geleerd dat wanneer ik me een klein beetje verdiep in zo’n walgelijk onderwerp, waarover ik zo’n uitgesproken oordeel heb, de zaak onmiddellijk veel lastiger wordt."
Vanaf 1994 heeft Ten Bos tal van publicaties op zijn naam staan, vanuit een ruime kijk op management en filosofie. Voor zijn boek Bureaucratie is een inktvis (2015) ontving hij de Socratesbeker. Die is een erkenning voor de schrijver van "het meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek van het voorgaande jaar".

Zijn meest recente publicatie Dwalen in het Antropoceen (2017) handelt over “de ecologische catastrofe die de mensheid heet”. Het Antropoceen is een in de wetenschap steeds gebruikelijker naam voor het tijdperk waarin de mens als eerste soort invloed uitoefent op het klimaat, op de oceanen en op de aarde zelf. Het is over het algemeen een alarmerend of apocalyptisch concept. De invloed van de mens op de aarde lijkt immers verre van positief. René ten Bos constateert in zijn boek een grootschalige verdwazing in onze samenleving ten aanzien van een belangrijke kwestie als klimaatverandering. Ten Bos meent dat wij moeten leren ons open te stellen voor andere navigeertechnieken. Zijn nieuwe boek leert ons te dwalen in de vreemde zone tussen mens en natuur.

“Natuurlijk, niet weten waar het heen moet is niet fijn. Maar precies weten waar het heen moet omdat ons dat verteld wordt, is misschien nog veel minder fijn.” Aldus René ten Bos, op zijn website.