20-02-2019
Reserveren

Rabobank Sneek
Martiniplein 1, Sneek (klik voor route)

Jaap Robben

Jaap Robben (Oosterhout, 1984) heeft samen met illustrator Benjamin Leroy al heel wat kinderboeken gepubliceerd, als hij in 2014 voor volwassenen debuteert met de roman Birk. Het boek mag zich verheugen in louter lovende recensies en drie literaire prijzen, waaronder de Nederlandse Boekhandelprijs.

Eén eiland, drie huizen, vijf mensen op een afgelegen eiland tussen Schotland en Noorwegen. Dat is de entourage waarin Birk zich afspeelt. De negenjarige Mikael ziet zijn vader aan het strand in zee verdwijnen, maar verzwijgt wat er is gebeurd. Schuld, troost en verwijten stapelen zich op, tot zijn moeder het onmogelijke van hem verlangt. ‘Vanaf zin één is duidelijk hoe goed debutant Jaap Robben schrijft‘, aldus Thomas de Veen in NRC NEXT. Birk wordt vertaald in het Duits, Turks en het Engels. Ook wordt gewerkt aan de verfilming van het aangrijpende verhaal.

De roman Zomervacht (2018) werd minstens even goed ontvangen, en was in dat jaar DWDD Boek van de maand september. Ook in deze roman spelen eenzaamheid en desolaatheid een belangrijke rol. De dertienjarige Brian woont bij zijn vader op een afgelegen terrein in een caravan. Brians verstandelijk en fysiek beperkte broer Lucien woont in een instelling. Een renovatie maakt het noodzakelijk dat Lucien elders wordt opgevangen. De vader, vooral gemotiveerd door de in het vooruitzicht gestelde vergoeding, haalt Lucien naar de caravan en maakt de jonge Brian verantwoordelijk voor de verzorging van zijn broer.

Jaap Robben was vanaf 2008 twee jaar lang stadsdichter van Nijmegen. Zijn gedichten zijn terug te vinden op posters, in tal van bloemlezingen, op muren, fietspaden en zelfs op een parkeergarage. Vertalingen zijn er tot in het Chinees en Koreaans.