27-03-2019
Reserveren

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)

Tom Lanoye (onder voorbehoud)

Tijdens de Boekenweek 2019 hopen wij (onder licht voorbehoud) de Vlaamse schrijver Tom Lanoye te ontvangen. Lanoye (Sint-Niklaas, 1958) is romancier, dichter, columnist, scenarist met een enorme literaire staat van dienst. Vanaf zijn eerste poëziebundel in 1982 overspoelt hij ons met een schier eindeloze reeks van gedichten, toneelstukken, essays, satirische teksten en romans. Zij gaan vergezeld van een minstens zo imposante rij toneel- en literatuurprijzen. Met in 2013 de Constantijn Huygens-prijs voor zijn hele oeuvre. Zijn literair werk is in meer dan vijftien talen gepubliceerd of opgevoerd.

In Nederland geniet Tom Lanoye vooral bekendheid sinds het Boekenweekgeschenk van 2012, Heldere hemel. Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurd voorval in de nadagen van de Koude Oorlog: een onbemand Sovjet-Russisch gevechtsvliegtuig stort neer in een Belgisch gehucht. Een voetnoot in de wereldpolitiek, een noodlottig drama voor een familie.
Veel waardering oogstte Lanoye ook voor zijn roman Sprakeloos (2009), die handelt over de dood van zijn moeder - een amateuractrice die, na een beroerte, haar spraak verliest. Begin 2016 bundelt en bewerkt Lanoye zijn meest spraakmakende speeches en polemieken in de bundel Revue Lanoye. “Polemieken zoals ze bedoeld zijn. Scherp, snijdend en precies,” aldus De Groene Amsterdammer. De tot nu toe laatste roman van Lanoye is Zuivering (2017). “Een hard en heftig boek voor harde en heftige tijden”, aldus de achterflap. In 2018 verscheen Lanoye 60, Groepsportret met brilletje, een feestboek ter ere van zijn zestigste verjaardag.

Behalve divers schrijver is Lanoye ook een theaterpersoon. Zijn theaterwerk bestaat uit meer dan twee dozijn toneelstukken, met titels als Ten Oorlog (1997), Mamma Medea (2001), De Russen! (2011). Tot het theaterwerk van Lanoye behoren ook zijn solo’s: geënsceneerde teksten van hemzelf, opgezet als toneelproducties, met licht- en klankregie, gespeeld in theaters in België en Nederland. Meer dan twaalf van zulke solo’s heeft hij inmiddels op de bühne gebracht.

Tom Lanoye woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Hij komt vaak op radio en televisie, niet alleen in België, maar ook in Nederland.