22-05-2019
Reserveren

Martinikerk Sneek
Grote Kerkstraat 5, Sneek (klik voor route)

Bas Haring

“Ik vind ‘volksfilosoof’ wel een mooie geuzennaam. Op een frisse en toegankelijke manier probeer ik wetenschap en filosofie zo uit te leggen dat ‘t begrijpbaar wordt voor jan en alleman.” Aldus Bas Haring op zijn eigen website.
Sebastiaan Haring (De Bilt, 1968) is filosoof en informaticus, schrijver van (kinder)boeken en populairwetenschappelijk werk, televisiepresentator bij de RVU en hoogleraar aan de Universiteit van Leiden, waar hij de leerstoel "publiek begrip van wetenschap" bekleedt. Opdracht is jonge wetenschappers te trainen in het toegankelijk maken van wetenschap. In 2016 werd aan hem de Duidelijketaalprijs toegekend.

Als schrijver begon Haring met een (kinder)boek over evolutie: Kaas en de Evolutietheorie, uit 2001. Het boek werd bekroond met de Gouden Uil voor Jeugd¬literatuur en de Eureka!-prijs voor populairwetenschappelijke literatuur. Het is in diverse talen vertaald en kreeg in Duitsland de prijs voor het beste wetenschappelijke boek. In 2003 verscheen een tweede boek, De ijzeren wil, over kunstmatige intelligentie en de verschillen tussen mensen, konijnen en computers. Hierin gaat hij in op de vraag of de mens iets extra's heeft ten opzichte van dieren en computers aan de hand van verschillende voorbeelden.

Voor een Echt Succesvol Leven (2007), is een pleidooi voor onsuccesvol leven dat kalm en gelukkig is. Daarna verscheen Plastic Panda’s (2011) over de teloorgang van de natuur en het uitsterven van plant- en diersoorten. Bas Haring stelt zich op het uitdagende standpunt dat dat uitsterven minder erg is dan we vaak denken. De voorlopig laatste publicatie, Waarom Cola Duurder is dan Melk (2016), gaat over het fenomeen economie. De vragen die hierin gesteld worden zijn onder andere: Zijn wij rijk dankzij de armoe van anderen? Waar komt geld vandaan? Waarom is cola duurder dan melk? En Waarom kunnen economen geen recessie voorspellen?
Naast boeken schrijft Haring ook columns voor verscheidene tijdschriften, waaronder Intermediair en de Volkskrant.

Voor de popularisering van wetenschap is Bas Haring ook een bekende verschijning op televisie. Zo presenteerde hij in 2016 samen met Sophie Hilbrand de serie Klonen: Wens of waanzin, en is hij sinds 2013 een van de panelleden in het populairwetenschappelijke programma Proefkonijnen.

De avond met deze ‘volksfilosoof’ vindt plaats in samenwerking met de Protestantse Kerk Sneek.