27-11-2019
Reserveren

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)

Aaf Brandt Corstius

Aaf Brandt Corstius (Haarlem, 1975) is een Nederlandse columniste, vertaalster, schrijfster, publiciste en redactrice. Als lezer kennen we haar vooral van haar columns, vanaf 2006 in nrc.next en vanaf 2010 in de Volkskrant.

Aaf Brandt Corstius, is een telg uit het geslacht Corstius, dochter van schrijver Hugo Brandt Corstius en de zus van correspondent Jelle Brandt Corstius. Na haar gymnasiumdiploma studeerde ze vertaalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Tijdens haar studie vulde ze de column ABC en een eetrubriek in Folia, het weekblad van de UvA. Ze werkte als redacteur bij diverse uitgeverijen. Brandt Corstius vertaalde boeken uit het Engels, schreef twee restaurantgidsen en is actief voor onder andere Elegance, Elle, Cosmopolitan en Glamour.
In november 2006 verscheen haar debuut Het jaar dat ik dertig werd, een bundeling van columns die vooral verhalen over haar aan/uit-relatie met 'Meneertje Knipperlicht' in New York. Dat meneertje bleek Arnon Grunberg te zijn. Op haar beurt figureert Aaf in Grunbergs werk als 'Aap', een lichte, weinig complimenteuze, verbastering van haar voornaam.

Sinds 2006 verschijnen er met regelmaat bundelingen van Corstius’ columns, waaronder Het jaar dat ik (2x) moeder werd (2012), Eindelijk 40 (2017) en meest recent Trouwboekje (2018). Deze handelt, zoals de titel al doet vermoeden, over haar voorbereiding op het huwelijk. "Hartveroverend onhandig en met veel gevoel voor drama en zelfspot”, aldus de recensie in NRC Handelsblad. Tussendoor schreef ze nog een toneelstuk onder de titel Fiftyfifty (2013).

In haar column van 30 mei 2019 in de Volkskrant liet ze haar lezers weten er voor drie maanden tussenuit te gaan. "Ik ga een solovoorstelling maken in Theater Bellevue in Amsterdam, een try-out, en die heet Welkom bij mijn zielige jeugd. De titel dekt de lading. Daarna schrijf ik een toneelstuk, Margreet heeft de groep verlaten." De eerste is inmiddels opgevoerd in Theater Bellevue, de tweede volgt in februari 2020 in hetzelfde theater. Op 2 september 2019 kopt de Volkskrant: "Aaf is terug!"