01-02-2020
Reserveren

Exacte datum en locatie volgen!
(klik voor route)

Johan Fretz *exacte datum en locatie volgen*

Johan Fretz (Dordrecht, 1985) is niet in één hokje te vangen. Hij is schrijver, verteller, theatermaker, 'politicus', columnist van Het Parool en de helft van het muzikaal cabaret-duo 'De Gebroeders Fretz' (samen met Marcel Harteveld). En hij heeft gemengd (deels Surinaams) bloed.

Fretz en Harteveld raken bevriend op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Ze besluiten een cabaretduo te worden, en besteden de laatste twee jaar van hun opleiding volledig aan het schrijven van nummers en conferences. Samen maken ze hun afstudeervoorstelling Onderweg, over een generatie die massaal gaat backpacken op zoek naar innerlijke revolutie. De show is een mix van pop, cabaret, stand-up comedy en rock.

In 2010 maakt Fretz veel indruk tijdens een manifestatie tegen de culturele kaalslag op het Malieveld, waar hij een krachtige toespraak houdt voor duizenden aanwezigen. Niet veel later debuteert hij met het vlammende pamflet Hart voor kunst. In 2012 volgt de roman Fretz 2025, die genomineerd werd voor de Bronzen Uil. Fretz 2025 gaat over een jonge idealist die in 2025 een gooi naar het premierschap doet. Het boek vormt de basis voor de cabaretshow Revolte!, samen met Marcel Harteveld, waarin zij alles op alles zetten om van Johan Fretz de eerste gekleurde Minister-President van Nederland te maken.

Bij een breder publiek verwerft Johan Fretz waardering en bekendheid met zijn boek Onder de paramariboom (2018). Begin 2015 kreeg Fretz een uitnodiging om in Paramaribo als gastspreker op te treden. Dat zou gebeuren tijdens een jongerenbijeenkomst in de aanloop naar de parlementsverkiezingen. Eindelijk zou hij het geboorteland van zijn moeder bezoeken. Onder de paramariboom is behalve een ontwapenende en geestige roadtrip, een ontroerend verhaal over een moeder en een zoon, identiteit en hoop. Met de roman wint hij de Boekhandelsprijs 2019. Fretz toerde vervolgens door het land met de solo-voorstelling De zachtmoedige radicaal, die gebaseerd is op Onder de paramariboom en waarmee hij genomineerd werd voor de cabaretprijs Neerlands Hoop. Hoe kun je zachtmoedig blijven in een harde tijd?

In het seizoen 2019/2020 trekt Johan Fretz met zijn tweede solovoorstelling door het land: Toriman - This Ain't Cabaret But I Like It. Ook hierin presenteert hij weer een unieke mengeling van muziek, vertelling en humor, met maatschappelijk en politiek engagement.