12-03-2020
Reserveren

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Peter Buwalda

Ook Peter Buwalda is een literair recidivist bij de stichting LAS. Wij ontvingen hem eerder in mei 2013, nadat hij met zijn debuutroman Bonita Avenue (2010) de Nederlandse literatuur was binnen gedenderd. De omvangrijke en somptueuze roman werd met veel feestgedruis door pers en publiek ontvangen. Het boek werd een internationale bestseller, en met veel (nominaties voor) literaire prijzen overladen. Bij gelegenheid vertelde Buwalda ongeveer halverwege te zijn met z’n tweede roman. "Wellicht kan hij tijdens de LAS-bijeenkomst vast een tipje van de sluier oplichten", schreven wij optimistisch in ons programmaboekje seizoen 2012/2013. Inmiddels weten wij dat zijn tweede roman iets langer op zich heeft laten wachten.

Gelukkig wist Buwalda ons wachten te verzachten met bundelingen van zijn columns voor de Volkskrant: Suzy vindt van niet (2014), Van mij valt niks te leren (2015), Verse probz.(2016) en De kleine voeten van Lowell George (2017).

Over zijn nieuwe roman zei Peter Buwalda tegen de Volkskrant: "Ik wil de lezer niet teleurstellen met een halfbakken broddelwerkje". Dat is het zeker niet geworden, en Otmars zonen (2019) was het wachten helemaal waard. En dan ook nog het eerste deel van een trilogie. Peter Buwalda verkent in Otmars zonen de grenzen van de epische wereld die hij al in Bonita Avenue schiep, rijk aan verhaallijnen en literaire verwijzingen. In de nog te verschijnen delen van zijn romancyclus, De jaknikker en Hysteria siberiana, zal hij deze wereld verder vorm geven.

Fraaie naam, overigens, van één der hoofdpersonen: Dolf Appelqvist. Is het een wonderkind of een total loss? “Buwalda zwiert en schmiert dat het een aard heeft, en doet dat zo aanstekelijk dat je hem een paar uitglijders vergeeft.” Aldus Volkskrant-recensent Arjan Peters in 2019.

Wellicht kan Peter Buwalda nu wel een tipje van de sluier oplichten over het vervolg van Otmars zonen.