15-04-2020
Reserveren

Bibliotheek Sneek
Wijde Noorderhorne 1, Sneek (klik voor route)

Marieke Lucas Rijneveld

"Dit is hét literaire talent van Nederland", kopte de Volkrant in december 2015 boven een interview met Marieke (Lucas) Rijneveld (Nieuwendijk, 1991). Rijneveld had toen nog slechts één publicatie op haar naam staan: de dichtbundel Kalfsvlies (2015). Met dit debuut werd wel direct de C. Buddingh'-prijs 2016 voor het beste poëziedebuut van het jaar in de wacht gesleept. Met haar gedreven voordracht maakte ze ook veel indruk op literaire podia als Crossing Border, De Jonge Schrijversavond en de Nacht van de Poëzie. Haar gedichten en verhalen verschijnen in een groot aantal literaire tijdschriften, waaronder Hollands Maandblad, VPRO Gids en De Revisor.

In 2018 verscheen de veelgepezen roman De avond is ongemak, die in de loop van het jaar een bestseller werd. Het is inderdaad een ongemakkelijk verhaal over een meisje in een streng gelovig boerengezin, waar de oudste zoon niet meer terugkeert van een schaatstocht.

Hoewel Marieke Rijneveld zelf opgroeit op een boerderij in een gereformeerd gezin, waar een broer op jonge leeftijd verongelukt, wil ze haar debuutroman niet autobiografisch noemen. Zelf zegt ze daarover: "Het is meer dan dat. Ik wil een kunstwerk neerzetten. Veel dingen in het boek zijn gekunsteld. Er zijn dingen mooier en lelijker gemaakt. Het boek gaat voornamelijk over seksualiteit, de zoektocht daarin, over verlies en weer vinden." Dit doet ze in gevoelig proza, rijk aan associaties en metaforen. In juli 2019 ontving Rijneveld de ANV Debutantenprijs voor De avond is ongemak.

Ook haar tweede dichtbundel Fantoommerrie (2019) ontketent Rijneveld een beeldenstorm aan ideeën, metaforen en onverwachte associaties. ”Mijn gedichten zijn stapelwolken”, zegt ze daar zelf over.

De tussennaam Lucas neemt Rijneveld aan op 19-jarige leeftijd: "Ik voel me zowel jongen als meisje, een tussenmens." In 2018 was Rijneveld 'tafelmens' bij De Wereld Draait Door. Naast het schrijven werkt Rijneveld twee dagen in de week op een melkveebedrijf.