13-05-2020
Reserveren

Martinikerk
Grote Kerstraat 5, Sneek (klik voor route)

Jeroen Windmeijer

Onze laatste gast van het seizoen ontvangen wij volgens traditie in samenwerking met de Protestantse Kerk Sneek.
Jeroen Windmeijer de 'Nederlandse Dan Brown' noemen, zou flauw en afgezaagd zijn. Dus dat doen we niet. Feit is wel dat antropoloog Jeroen Frederik Antonius Maria Windmeijer (Delft, 1969) een ongekend Nederlands oeuvre opbouwt van religieuze literaire thrillers.

Windmeijer studeerde hij Culturele Antropologie en Sociologie der Niet-Westerse Samenlevingen aan de Universiteit Leiden. Hij bracht veertien maanden door in het stadje Otavalo, gelegen in de hooglanden van Ecuador. Dit resulteerde in het proefschrift De vallei van de rijzende zon: een studie naar de voorbeeldige Indianen uit Otavalo, Ecuador. In 2004 verscheen dit in een gepopulariseerde editie onder de titel Poncho’s, panfluiten en paardenstaarten.

Windmeijer debuteerde in 2015 met de literaire thriller De bekentenissen van Petrus. Volgens de overlevering zou de apostel Petrus in Rome zijn gestorven, maar daar is geen enkel historisch bewijs voor. Windmeijer sluit aan op een andere traditie die stelt dat Jezus’ belangrijkste leerling – de beschermheilige van de ‘sleutelstad’ Leiden - naar Engeland zou zijn vertrokken. Centraal in het boek staat een briefwisseling tussen Judas en Petrus, die een geheel nieuw licht werpt op de laatste uren van Jezus en op de oorsprong van het christendom.
Hierna werkt Windmeijer verder aan zijn 'Leidse Trilogie', met Het Pauluslabyrint (2017), in 2018 gevolgd door Het Pilgrim Fathers Complot. Hoofdpersoon in elk der boeken is de archeoloog Peter de Haan, verbonden aan de Universiteit Leiden.

De Offers (2019) is het eerste deel van de Latijns-Amerika Trilogie. Het verhaal speelt op de Boliviaanse Altiplano. In een kleine indiaanse gemeenschap aan de oevers van het Titicacameer wordt een dood jongetje gevonden. Het lijkt op rituele wijze om het leven te zijn gebracht. Deel twee en drie van deze cyclus, De Bezoekers (spelend in Peru) en De Vloed (in Guatemala) worden in 2020 en 2021 verwacht.