Sholeh Rezazadeh

Datum - woensdag 15 maart 2023
Tijd - 20:15 - 22:15 uur

Bibliotheek Sneek

Tijdens de Boekenweek op woensdag 15 maart a.s. ontvangt de stichting LAS (Literaire Activiteiten Sneek) de Iraanse-Nederlandse schrijfster van proza en poëzie Sholeh Rezazadeh. Zij kwam in 2015 naar Nederland, maakte zich de Nederlandse taal machtig en won al in 2021 De Bronzen Uil publieksprijs voor haar debuutroman, De hemel is altijd paars. De bijeenkomst vindt plaats in de Bibliotheek Sneek, Wijde Noorderhorne 1, aanvang 20.15 uur.

De 88ste Boekenweek loopt van zaterdag 11 tot en met zondag 19 maart en heeft als thema Ik ben alles. Met dit thema vieren we de veelvormigheid van onze identiteit. Er zijn veel auteurs die wel raad weten met dit actuele gegeven en zeker ook Sholeh Rezazadeh (Iran 1989). Zij studeerde in Iran af in de geneeskunde. Deze studie had ze gekozen omdat het een wens was van haar vader. In 2015 verhuisde ze van Iran naar Nederland voor de liefde en begon meteen Nederlands te leren. Binnen drie jaar tekende ze een contract voor haar Nederlandstalige boek.

Haar debuutroman De hemel is altijd paars (2021) werd bekroond met de Bronzen Uil publieksprijs en kwam op de longlist van de Libris Literatuur Prijs. In 2022 won ze met het boek ook de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. De roman handelt over een jonge Iraanse vrouw die nog maar kort in Nederland woont. Terwijl ze worstelt om een nieuw leven op te bouwen, wordt ze geplaagd door herinneringen aan haar jeugd in Iran. Na een paradijselijk begin neemt haar jonge leven een negatieve wending als haar moeder van de ene op de andere dag vertrekt en haar vader verslaafd raakt aan opium. Ze neemt een radicaal besluit en verlaat haar bergachtige thuisland voor het platte Nederland. Ze verwondert zich over dit land waar iedereen haast heeft en waar het onmogelijk lijkt om met de ander verbonden te zijn. Maar dan zet de liefde haar wereld op z’n kop.

“Met poëtische zinnen in een hechte compositie schept Sholeh Rezazadeh in nog geen tweehonderd bladzijden vele werelden”, aldus Het Parool.

Reserveren kan via onderstaand formulier, bij Boekhandel Van der Velde of de Bibliotheek Sneek. Kaarten zijn ook, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar aan de zaal. Donateurs en leden van de bibliotheek ontvangen korting op de toegangsprijs.

Foto:  Afra Asiabi

Reserveringen

Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst voor dit evenement.